Süreç Topluluk’ta yürüttüğümüz çalışma grubu, iki haftada bir olmak üzere, 5 ders sürdü. Çalışma grubunun ilk haftasının sonunda, ikizlikle alakalı çalışmalar yapan “ilk 25” araştırma merkezini örnek göstererek, bizim de ikizlik araştırmaları için bir model oluşturabileceğimizi söylemiştim. Bir mübalağa gibi de duyulabilecek bu söz, esasında, bir hayale çağırıyordu.
Çalışma grupları ya da “ders” diyelim, ilk haftasında ikiz çalışmalarına dair Web of Science üzerinden literatür taraması yapıldı. Şempanze ikiz örneklerinin de çalışma içerisinde önemli olacağı konuşuldu. Aynı zamanda Dr. Mengele’nin ikiz deneylerinden ve NASA’nın ikiz çalışmalarının nasıl düşünülmesi gerektiği tartışıldı. Bu örneklerin yanında, arkeolojik çalışmalarla bulunan ilk tek yumurta ikizi mezarı değerlendirildi. Bu haftanın kalan kısmında Juliet Mitchell’in Kardeşler – Cinsellik ve Şiddet kitabının okuması yapıldı.
İkinci hafta da ilk haftanın devamı olarak, Juliet Mitchell’in çalışmaları üzerinden tartışma sürdü. Kardeşler – Cinsellik ve Şiddet kitabının ikinci bölümü tartışıldı.
Üçüncü haftada ilk olarak, “İkizlerin Darüşşafakası” olarak adlandırmayı tercih ettiğim Hampstead War Nursery’nin tarihi konuşuldu. Ardından, “Meme Yetersizliği” kavramı konusunda ve daha genel olarak ikiz çocuklar ve anne ilişkisi odağında tartışma sürdü.
Dördüncü hafta Tevrat’tan kutsal kitaptaki ikiz örnekleri hakkında çalışıldı. Bu dersteki kritik kavramlar “Anne-İkiz” ve “Baba-İkiz” kavramlarıydı. Bu bağlamda çeşitli görsel medya örnekleri de çalışmaya dahildi.
Beşinci yani son oturumda, Dorothy Burlingham’ın “İkizlerin Birbirleriyle İlişkisi” (1949) adlı makalesi odağında tartışıldı. Scott Walker’ın Jesse parçası dinlendikten sonra, W. Shakespeare’in Yanlışlıklar Komedisi örneği ile çalışma grubu sonlandırıldı.
Elbette, bu yazdıklarıma bir özet demek yanlış olur. Daha doğrusu bir “kışkırtma” olarak okumak gerek. Son oturumu açarken söylediğim gibi, bu çalışmaların her biri büyük büyük soru işaretlerini oluşturuyor.
Batuhan Saç